Tag en dyb indånding og prøv at lade være med at snerre "sov så for hulan" eller sende dræber øjne til faderen - mest fordi det ikke hjælper en dyt og man bliver bare ked af det - er min erfaring.
Det gælder om at få det til at være hyggeligt og genkendeligt hyggeligt at skulle putte. Sådan velvære "aah det har været en dejligt dag - gaaab" - putte sig unde rdynen og hygge sig i søvn zzzzzz.
Sådan er det ikke altid hos os men jeg synes vi har fundet ud af hvordan man kommer derhen også selvom man ikke har overskuddet til det. Sådan noget med at sammen med den anden "putter" finde ud af hvordan man hver i sær gør det så det ligner lidt og alligevel kan mor og far godt have hver sine sange og historier og små ritualer. Vores børn elsker en god løgnehistorie - sådan en hvor det er meget nemt at gennemskue at det er total løgn - fx at jeg har vundet ol guld i bobslæde 4 gang eller også vil de gerne høre om hvor heldige kartofler vi var da de blev født og vi fik lov til at tage dem med hjem fra hospitalet. Jeg synes børn skal falde i søvn med et smil om læben og føle sig elsket. De kan også selv fortælle historier. Vi bruger vel en halv elle ren hel time på at sige god nat inkl historier og tandbørstning. De kan også gå i seng uden historie - det er ikke sådan aqt det SKAL død og pine være det samme hver dag til punkt og prikke men de bliver puttet nogenlunde samme tid hver dag og rutinen med børste tænder, tisse af, historie etc er den samme.
Jeg synes det handler om at finde sin egen ro. Måske skal "den gode putning" starte med at "putteren" lige får 20 min til at komme i putte humør, hvis putningen hidtil har været konflikt fyldt - fx går sig en tur eller tager et bad?
Og måske så også bader barnet - vand er et mirakelmiddel i forhold til god afslapning synes jeg - specielt hvis det er sådan noget med sæbe der dufter godt. sætter sig med en bog og kigger på nogle dejlige billeder og får et glas vand. Putter barnet i sengen og siger godnat til sove bamsen og så snger man et par sange og siger bare rolig jeg bliver her til du sover i dag og så sige i dag bliver jeg her lige et øjeblik og så er jeg ude i køkkenet. Og så tage små skridt til at barnet skal selv ligge der og falde i søvn. Vores børn har i perioder mere brug for at vi er tæt på mens de falder i søvn end andre. Og det gør vi så - tager en bog og en sækkestol med ind på deres værelse og sidder og læser lidt - jeg nægter at ligge i mørket og stirre op i loftet - så bliver jeg bare sur og en dårlig putter.
Det har nok været det gennemgående - at vi var der for dem det de havde brug for. Men de har haft meget forskellige behov vores børn. Den store sov bare når vi lagde ham, den næste har haft brug for mere hjælp til at geare ned og "slukke" for verden og nu her med lillesøster der kun er 2 mdr der ammer jeg hende i søvn og tænker af og til på om det er en skråplan fordi det har jeg ikke gjort med de to andre - men det er nu min erfaring at der ikek findes ret mange ting med børn man ikke kan ændre på en uge hvis man beslutter sig for det :-)
Og hvis det er svært så gi dig selv en præmie når det lykkes - det er velfortjent - specielt hvis du selv var ved at falde i søvn samtidig :-)
Som mange er Jer siger så er rutiner nøgle ordret. Min bedste anbefaling er bogen "Sov igennem uden gåd" for jeg mener absolut ikke, at børn skal græde sig det mindste i søvn. Min søn på nu næsten 4 måneder har sovet igennem siden han var 3 uger. Fra 20 aften til 7 morgen. Det kan lade sig gøre. Og det er aldrig for sent at lave om på de dårlige vaner, eller manglende rutiner.
Til alle der har problemer, vil den bog være det bedste køb I kan gøre. Ville ønske jeg havde haft den til min datter. Det havde sparet mig for meget besvær, i mange år. Hun er 11 nu. Og det var for at undgå de sammen problemer, at jeg med det samme jeg fødte, læste denne bog. og det har virket hele vejen.