vi står over for at skulle vælge pasning til vores barn. Er der nogen, der kan anbefale det ene eller det andet? Jeg var selv hos dagplejer, da jeg var lille, og jeg ELSKEDE det. Men på den anden side, så lærer man ikke at forholde sig til en hel masse andre børn - og dermed er man måske lidt sværere stillet ved skolestart.
nogen, der vil dele erfaringer?
Min datter går i vuggestue og har gjort det siden hun var 9½ måned. Hun var en af de yngste da hun startede og har været det indtil nu hvor hun er 14 måneder. Det var usædvanligt for pædagogerne at få så lille et barn, men de kunne med det samme mærke at indkøringen gik meget bedre end med de større børn, da hun stadig ikke var så bevidst om hvad der skete. Nu er hun bevidst og elsker det.
Jeg har aldrig fortrudt at vælge vuggestue. Rent personligt, og der er sikkert nogen der er uenige, men så tror jeg at det er godt for de små at komme ud blandt mange børn fra start af, så bliver rykket/springet til børnehaven heller ikke så stort for dem. Jeg tror virkelig det styrker deres udvikling at komme i vuggestue i forhold til dagpleje som er mere beskyttende (tror jeg, jeg ved det ikke da jeg aldrig har prøvet det)
Selvfølgelig hører man tit at børn der går i vuggestue bliver mere syge end dem i dagpleje, men det er jo kun et sundhedstegn da det er tegn på at deres krop er ved at opbygge immun og modstandskraft til senere i livet. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det er let at tro at hvis de ikke får opbygget det i vuggestuealderen så skal de til det senere - ellers også resultere det i et dårligere immunforsvar måske??
Jeg bor tom i Københavns kommune som er en kommune med rigtig meget tryk på institutionerne, og alligevel er jeg rigtig tilfreds med vuggestuen hvor min datter er. Så min erfaring er at jeg ville vælge vuggestuen for at præsentere mit barn for den virkelige verden så hurtig som muligt :-) Og for at gøre overgangen til børnehaven mindre smertefuld. Det absolut optimale vil være en integreret institution - det fortryder jeg lidt at jeg ikke gik efter fra start af.
Mange held og lykke med det - det er et stort skridt når de små skal afsted og til at have deres egen hverdag uden deres MOAR.... :-)
Jeg har en rigtig god løsning, hvor vi datter går i vuggestue men bliver hentet tidligt tre dage om ugen. Jeg er ikke helt oppe på fuld tid på mit job, så derfor kan jeg selv hente hende kl. 14 et par dage, og min mor henter hende så omkring kl. 13 hver mandag. Jeg er rigtig glad for, at hun ikke skal være i vuggestuen fra 7 til 16 hver dag, som nogle af de andre er.. det er helt klart godt for børnene at være ude blandt andre, men det kan virkelig også blive for meget..
Ved godt, at alle ikke har mulighed for at gøre som mig.. :)