Jeg er nybagt, første gangs mor til en pige på snart 3 måneder.
Fra hun var 1½ måned gammel har hun sovet mellem 7-9 timer hver nat, det gjorde hun i en måned. Dette stoppede brat for en uge siden, hvor hun vågnede om natten fordi hun har ondt i maven. Hun ligger og vrider sig som en slange, spjætter med benene og fægter med armene, trykker og presser for at komme af med luft eller afføring.
Jeg talte med sundhedsplejersken og hun sagde jeg kunne give hende Mylicon dråber, 15 dråber 15 minutter før hvert måltid. Men det er mange dråber i døgnet, hun spiser mellem 8-12 gange i døgnet, og må hun overhovedet få så mange dråber og hvor længe må man give det? Er der nogen herinde som ved det og har erfaring med det?
Når hun som fx i nat har spist, så masserede jeg hendes mave, cyklede med benene, så hun kom af med luft, inde hun skulle sove igen. Hun kom op at sidde i hendes skråstol, som altid har virket afførende på hende, og der gik ikke 2 minutter før hun lavede i bleen. Så ud og skifte hende, og dette plejer jeg altid at gøre inde i sengen, uden lys tændt så hun ikke bliver for vågen. Men det kan ikke lade sig gøre når hun har haft afføring. Så det resulterede i hun var lysvågen efter bleskift på badeværelset og ville ikke sove. Hun var urolig, benene og armene kørte stadig på hende, og måtte til sidst vække min kæreste så han kunne overtage lidt. Der havde hun været oppe og vågen i 3 timer !!!
Så tænker jeg om jeg skal prøve, at give hende lidt vand eller kamillete i en flaske, det har jeg læst det kan virke beroligende. Ved jeg ikke skal give hende det i stedet for et måltid, men netop for at få hende til og falde til ro. Er der nogen som har gjort det samme og hvor tit og hvor meget te/vand giver i ? og skal det være koldt eller lunkent?
Håber nogen kan hjælpe, da jeg bare vil det bedste for min lille pige.
Kh Kim
Jeg har haft gode erfaringer med kamillethe - jeg ved ikke, hvad det gør, men for mig virker det som om, det har en beroligende effekt på en lille mave.
Ang. de der Mylicondråber, er det så ikke noget, du kan forhøre dig om på apoteket?
Jeg håber, at hun snart er færdig med at have ondt maven - det er virkelig hjerteskærende at se på sådan en lille væsen, der bare ligger og vrider sig og har ondt :(
Mylicondråberne bliver ikke optaget i kroppen. De nedbryder overfladespændingen på de store luftsamlinger (prutter) i tarmene, så de bliver til mange små, deer lettere kan komme ud og derfor ikke gør ondt.
Da dråberne ikke bliver optaget i kroppen, men kommer direkte ud, er de15 dråber før hvert måltid kun vejledende. Du kan også give 5, 25 eller 50 og du kan både give oftere og sjældnere end hvert måltid. Vi giver 15 dråber 2 gange i døgnet, når han ikke er særligt plaget. Når han er meget plaget, får han 15-20 dråber 4-5 gange i døgnet. Vi tilpasser det bare, det vi erfarer, han har behov for.
Da det ikke bliver optaget i kroppen, er der ikke nogen begrænsing for, hvor længe, man må blive ved.
Min søns kolik startede for 1 måned siden, og han har fået dråberne et par gange om dagen lige siden. Når han får dem, mærker vi slet ikke, han har kolik, men så snart vi stopper, kommer det langsomt tilbage igen. Hurtigst om natten.