Min mand har lige for tiden fået den idé at juice skulle være direkte farligt for vores 22 måneder gamle datter, og at deres lever ikke skulle kunne tåle det. Men da vores datter aller højst drikker 0,25 l økologisk rynkeby på en dag, kan jeg ikke se at det er et problem, for der må da være naturlige sunde vitaminer fra frugten, som juicen er lavet af !?! Er der andre der har en mening om dette emne ??
Altså bortset fra at der er ret meget sukker i, så tror jeg da ikke det er noget problem. Måske er der også noget syre, men i de mængder du skriver om, så tænker jeg også, at .. jeg holder med dig!
Ja, selvfølgelig er der sukker i, og det har vi da også vendt, og det er netop derfor jeg har valgt den juice for der er mindst sukker i af dem jeg har set, og da hun ikke får slik, ville jeg mene at hende lille krop nok godt kan klare at få lidt frugtsukker og juicesukker.....men det kan jo være en af de der store nye opdagelser som bliver modsagt om 6 måneder!
Israelske forskere advarer nu mod at slukke tørsten med en læskedrik eller juice, fordi sukkerindholdet i blot to af slagsen kan være nok til at ødelægge børns lever på samme måde, som man oplever et højt alkoholforbrug kan.
- Ifølge de israelske forskere kan både almindelige sodavand og frugtjuice i større mængder føre til såkaldt fedtlever. Det er ikke en farlig tilstand i sig selv, men et tidligt tegn på, at leverens stofskifte påvirkes af sukkerindholdet, så fedtklumper begynder at ophobe sig i levercellerne. Det samme sker, når man drikker mere end blot nogle få genstande alkohol om dagen. Det farlige er, at hvis fedtleveren varer ved, kan den hos nogle mennesker forværres til leverbetændelse, skrumpelever og endda leverkræft – akkurat som vi kender det hos alkoholikere, siger læge Jerk W. Langer, ernæringsekspert og læge i bl.a. GoMorgen Danmark på TV2.