Jeg har lige læst en artikel om, at etisk råd vil have bremset, at gravide frit kan få oplysninger om evt. skavanker ved deres ufødte barn, i takt med, at teknologien og forskning gør det muligt at opdage evt. skavanker. Jeg er uenig med etisk råd. At vælge at få et barn, er et frit valg, og det er den enkelte mor og far, der skal opfostre og elske det kommende barn. Derfor mener jeg helt klart, at det er deres valg, om de vil have et barn med evt. skavanker eller ej. Også selvom det måske er små skavanker, et barn sagens vil kunne leve med. Vi har også fri abort i Danmark. Derfor er det i forvejen frit, om man vil afbryde sin graviditet, inden 12. uge, også selvom fosteret er fuldkommen sundt og raskt.
Jeg ville selv gøre alt for at undgå at få et barn med psykiske skavanker. Jeg vil simpelthen ikke kunne rumme et barn med psykiske skavanker og heller ikke et med store fysiske skavanker, da jeg selv har nogle handicaps, jeg slås med. Jeg tænker også på de forældre, der allerede har børn. At få et barn med psykiske eller store fysiske skavanker kan da gå ud over disse børn. Jeg mener helt klart, at det skal være op til den enkelte at afgøre, om de har plads til et barn med handicaps i deres liv. Det er forældrene, der i bund og grund, får ansvaret for dette lille kommende menneske.
Personligt har jeg selv en grænse for, hvornår jeg vil vælge et foster fra. For mig er køn, højde og i det hele taget ikke et kriterie for, om jeg vil have barnet eller ej. Bare barnet er sundt og raskt! Og små fysiske skavanker, som f.eks. hvis barnet ikke har alle sine fingre på den ene hånd, vil heller ikke få mig til at fravælge et barn og få en abort. Men jeg mener, at grænsen er op til den enkelte forælder og ikke samfundets.
Hvad mener I andre?
Jeg har det ligesom solskinsvejr, jeg ville helt klart også vælge et meget handicappet barn fra. Uanset at forældre til handicappede børn elsker dem lige så meget, som andre forældre elsker deres børn.. så synes jeg, man er i sin gode ret til at sige nej tak til et barn, der med 100% sikkerhed vil give rigtig mange problemer, af praktisk osv. karakter.
det er skræmmende, at teknologien giver os mulighed for at vide så meget om ufødte børn. Så jeg synes, det er fint nok, hvis staten opsætter en grænse for, hvad man må vælge ud fra... f.eks. køn osv.