Hej allesammen :-). nu er jeg ret ny her, og er ikke helt inde i dets system endnu.men håber det kommer hen ad vejen, så småt.jeg og min mand venter en prinsesse jeg er sat til den 17 marts 2011. hvilket fra imorgen svarer til 35 dage endnumen nu må vi se om hvor længe der går.jeg er begyndt at være herre nervøs, men samtidlig ikkeda jeg ser en fødsel som en naturlig ting, men igen når jeg så tænker nærmer over det begynder det at skræmme mig lidt. smerte, har barnet det godt, fejler det noget, er alt ok med mig, hvor meget kan jeg holde til, osv. og samt alle de små bekymringer som racer oppe i hovedet på migfik jeg for ikke mindst cirka to uger siden konstateret diskusprolaps i ryggen, øvøv.så nu venter jeg på at jeg skal ind og snakke med en overlæge for at høre ad omhvor vidt vi er henne og snakke om kejsesnit, for har som sagt diskusprolaps & bækkenløsning og dårlige hofter her under min graviditet. :-(! .... jeg håber så vidt at nogle af jer der ude har lidt af samme erfaring!og måske kan dele det med mig :-)!
Kære mortilmarts
Personligt var jeg skrækslagen. Jeg hørte kun de der historier om fødsler, der var gået helt galt. I dag ved jeg, at det gjorde f..... ondt, men det var også hurtigt overstået, heldigvis. Jeg skrev ned, hvordan jeg havde oplevet det, fordi jeg bare vidste, at jeg ville glemme det.
Jeg havde heldigvis en fuldstændig smertefri graviditet. Altså det gnavede lidt hist og pist, men i det store hele var jeg forskånet for det meste (bortset fra halsbrænd). Det ændrer måske lidt din situation...
Jeg vil i hvert fald meget gerne høre mere, hvordan det er gået dig, når du nu føder... og om det har en effekt? Jeg krydser fingre for at det bliver en glidende fødsel for dig.
Mit bedste råd er, at du ikke skal lade ideologi styre. Så gør det ondt, så bede om at få noget smertestillende... og aftal med fødestedet, at det er sådan det er, så du ikke behøver diskutere dit ønske med nogen.
:-) Ulla
Hej Ulla, tusind tak for din hendvendelse. skrækslagen er jeg også begyndt at være, men nu kun fordi jeg er spændt på hele forløbet.som sagt døjer jeg med de overstående ting ^ som skrevet før i denne debat!og har jo søgt om at komme ind og snakke med en overlæge på Herning sygehus.Hvilket jeg lige fik et brev om igår at det skal jeg den 17 feb, dvs på torsdag i næste uge - jeg skal ind og have en ultralydscaning af den lille bebse, også skal de jo se hvor megethun vejer, hvor lang hun er osv :-)- jeg håber et eller andet sted at jeg må få kejsesnit ( under fuld narkose )da jeg simpelthend ikke tør lokal bedøvelse i ryggen, det skræmmer livet af mig x(!jeg ved det er langt bedre for barn & mig på den måde, og få nærkontakt med det samme men igen, tror ikke jeg tør, og især med den dårlige ryg i forvejen, kan det kun gå galtmed sådan en blokade i rygsøjlen. men når jeg kigger på den anden side, kunne jeg helt vildt godt tænke mig at prøve den naturlige gangmed hensyn til fødslen, og lade prinsessen komme af sig selv, men nu føler jeg at jeg er nået til det punkther i graviditeten hvor jeg ikke kan mere hverken fysisk & psykisk. )-: ! det tager virkelig hårdt på mig.har svært ved at sove om natten fordi jeg sådan ligger og tænker over hvad de vil gøre og hvordan?som sagt er det hele nyt for mig, har aldrig prøvet det før! .. og det har først slået mig nu, hvor tiden er så nær til det hele.. jeg forsøger samtidlig også at tænke posetivt, men i det tænker jeg også hele tiiiiiiden på hvad der vil være bedst for den lille.og hvordan hun har det bagefter, men som min mand siger til mig! tag det med ro og se siden an.!det vigtigste indtil videre har været at prinsesen har det super godt, der er simpelthen så meget liv i hende at lægernesamt jordemoder har sværet ved at tro deres ejne øjne :-!) - nu glæder jeg mig bare så meget til på torsdag, og håber at vi finder en løsning SAMME DAG!for nu som sagt føler jeg ikke jeg magter mere.
Hej mortilmarts og alle andre der nærmer sig en fødsel eller har en i frisk erindring de gerne vil tale om
På min arbejdsplads Øbro Jagtvej Bibliotek i Kbh. har vi på tirsdag et debatarrangement om Den gode fødsel. Jeg indsætter vores pressemeddelelse her og I er alle velkomne.
Hvad er en god fødsel for dig? - og hvordan får du det?
I takt med at sygehuse over hele landet effektiviserer og sparer, berøres fødestuerne selvfølgelig også. At føde med kendt jordemoder er kun en garanti hvis man føder hjemme, offentlig fødselsforberedelse er snart en saga blot og mange - især førstegangsfødende - er usikre og bange for den forestående fødsel – nogle endda så meget så de ønsker sig et kejsersnit, selvom der ikke er nogen medicinsk grund til det.
Men hvad er en god fødsel? Og hvordan finder den gravide kvinde/de vordende forældre, ud af hvad der er rigtigt for dem?
Vi har samlet et panel bestående af jordemoder Birgit Ploug, kredsformand i Kbh. og ansat på Hillerød Sygehus, Camilla Härtel Jensen, jordemoderstuderende og hjemmeføder samt Maria Lisette Jacobsen, formand for foreningen Forældre og Fødsel. Vi håber på også at have en kvinde, der har fået et selvvalgt kejsersnit, med samt en politiker fra Region Hovedstadens Sundhedsudvalg.
Debatten er åben, ordet er frit så nu har du og din kæreste/mand mulighed for at finde ud af hvad I ønsker jer af den kommende fødsel eller måske få vendt en dårlig fødselsoplevelse.
Tirsdag d. 22.2. kl. 17-19 på Øbro Jagtvej Bibliotek, Jagtvej 227, 2100 Kbh. Ø. Entre 25 kr.