debat.mama.dk

Nedtællingen er igang

Rated af 0 brugere
Dette indlæg 0 svar | 1 læser

Top 10 Bidragsyder
Kvinde
Indlæg 16
Jane Thoning Callesen Sendt: 22 Aug 2010 21:48 | IP-adresse er gemt

Nu er nedtællingen gået i gang. Om otte dage sætter vi os i propelflyveren og vinker farvel til Båtsfjord og goddag til Danmark.

Måske er det derfor, humøret har været så højt i hytten på det seneste? Vi glæder os i hvert fald til at komme hjem.

August har - i vanlig Båtsfjord-stil - budt på et miks af oplevelser. Der var været vanvittigt flotte dage på fjeldet i solskin, hyggelige eftermiddage med naboerne og et skønt besøg af en veninde hjemmefra. Men der har også været mange ensomme dage med stiv kuling, masser af regn og sågar SNE!

Lad mig sige det med det samme: Mit overskud til at tackle den sidste type dage falder synkront med at maven vokser. Nu er jeg omkring 32 uger henne, og klapvognen er efterhånden meget tung at skubbe op ad fjeldet i modvind.

Så flyverdragten og elefanthuen har fået fri på de koldeste dage, og så har vi hygget indenfor i stedet.

Max på knap 2 år er blevet en sand mester i køkkenet - han har totalt tjek på, hvordan man rører en bolledej sammen, hvordan man fordeler fyld på pizzasnegle, og hvordan man stiller æggeuret. Opvasken tager han også med et smil...

Og vi har bygget med lego og læst tusind norske børnebøger (kan slet ikke forholde mig til, at Totte hedder Thomas på norsk - og værre endnu: Peter Plys bliver til Ole Brumm!), leget med glaskugler, bygget forhindringsbaner gennem stuen, danset til høj musik, bygget huse af tomme toiletruller og meget, meget mere. Mens regnen har silet ned.

Hvor bliver det godt at komme hjem til bil, bibliotek, svømmehal, zoologisk have, legestuer og alle de andre goder, der følger med at bo i en by som Odense.

Forhåbentlig bliver sensommeren lun i Danmark. 

Vi har lært lidt flere ord på det sidste:

Eksempelvis ordet vejrsyg. Det dækker over den depressive fornemmelse, man kan få, når man har set solen skinne en dag eller to - hvorefter den forsvinder og man må gennemgå 25 dage med regn, tåge og blæst, før himlen atter er blå for en stund.

Emla er også et vældig godt ord. Det er et lokalbedøvende middel, som får kløen efter myggestik til at forsvinde med det samme. We like.

Begrebet solskinsfiskere er også nyt for os. Det lyder positivt, men faktisk er det et lidt spottende og nedladende begreb, som folk i Båtsfjord bruger om de fiskere, der tillader sig at holde fri i de værste vintermåneder. Rigtige fiskere tager nemlig ud i al slags vejr, forstås. Inklusiv 25 minusgrader med is på fjorden.

Så sej, tror jeg ikke, jeg kunne være. Men føler mig alligevel ret sej over at have gennemlevet knap et halvt år som mor på 70 grader nord - uden at blive sindssyg. Hvor har jeg tilbragt mange timer ude på det fjeld - med en madpakke, en pakke lommetørklæder til løbenæser og en meget glad Max i hånden. 

Det, der er allermest crazy er, at Båtsfjord er krøbet ind under sjælen på mig. Jeg vil helst ikke stå ved det. Men jeg tror faktisk, jeg kommer til at savne det hele. Godt vi stadig har otte dage tilbage.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg) | RSS-feed