debat.mama.dk

mit barn er for hurtig

Rated af 0 brugere
Dette indlæg 3 svar | 3 læsere

Top 75 Bidragsyder
Kvinde
Indlæg 3
Hanne Sendt: 06 Aug 2010 12:43 | IP-adresse er gemt

Jeg har en lille efternøler, Liv, på 5 mdr.

Lige fra hun blev født har hun kunne alt for meget og sundhedsplejersken skød hende allerede til at være 2½ mdr da hun var bare 12 dage gammel.

Jeg ved dette sætter nogle andre krav til mig som forælder men jeg synes faktisk det er ret svært. Jeg har , måske et luksusproblem i andres øjne, men jeg har brug for at blive guidet da min sundhedsplejerske har ferie for tiden

Liv sover 11 timer om natten, og har stort set gjort det lige fra fødslen. Hun er begyndt at sove så uroligt at jeg ikke får nogen søvn. Hun er ikke vågen men hun roder rundt i hele sengen og taber sutten HELE tiden og kan ikke selv få fat i den igen. Nogle dage sover hun fint om dagen og andre dage er det helt af H til med kun en halv time af gangen.

Vores hverdag er meget rolig og jeg har faste rutiner, som gør Liv tryg. Sundhedsplejersken har rådet mig til at skærme Liv så meget som muligt for at undgå for mange indtryk på en dag. Dette er meget meget svært da hun rigtig meget gerne vil følge med i tingene der foregår omkring hende .

Liv står op 7.30 om morgen, spiser og leger lidt. vi går en tur i barnevognen. Får frokost 10.30 og sover mellem 2-4 timer bagefter i sin seng. vågner så igen og vi hygger sammen med mine to andre piger, tvillinger på 14 år, liv får frugtmos og mælk, napper en lur på en time, hygger og leger og spiser aftensmad sammen med os.

Jeg prøver så vidt det er muligt at holde hende vågen til hun kommer i seng omkring kl.19 men ellers kan hun sagtens lige tage endnu en lur på 1 time.

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg tackler et barn som er for langt fremme i sin udvikling og hvordan jeg igen kan få lidt søvn om natten. Liv sover og er frisk om morgen, men det er jeg bestemt ikke.

Top 75 Bidragsyder
Indlæg 3
Nille78 svarede 18 Aug 2010 20:21 | IP-adresse er gemt

Hej,

hvis Liv ikke allerede sover på hendes eget værelse skulle du næsten ligge hende der ind nu. Det kan give mere ro om natten, og de har ikke brug for sutten så tit som vi tror bare fordi de lige giver en lille lyd. Som mor har man det med at vågen ved hver bevægelse, så måske kan det give ro hos jer. Hun skal jo nok råbe højt når hun har brug for hjælp.

Da vi lagde vores søn ind på hans eget værelse sov han igennem fra første dag, da han fik mere ro, og selvfølgelig også os.

Et andet tip ville være enten kun at have en middagslur på de 2-4 timer og så ikke mere, eller en time om formiddagen og en om eftermiddagen. Måske kan det dog også bare være fordi hun har et skub i udviklingen og forarbejder det hele om natten.... Der er mange råd, men du må se hvad der virker for dig og så bare prøve dig frem.

Top 25 Bidragsyder
Indlæg 13
fintanja svarede 19 Aug 2010 7:31 | IP-adresse er gemt

Hej

Angående det problem at hun taber sutten når hun sover, så kan du jo prøve at lægge 20 sutter i sengen, som hun så kan tage selv når hun sover.

Vi har selv anvendt teknik fra Anna Wahlgren som er en kendt svensk forfatter til bogen "sove hel natten" kur. Og en del af processen er at fjerne sutten hel. Vores lille bandit sover nu super godt, men det skyldes også  det antal   timer barnet sover om dagen. Et barn på 5 måneder skal max sove ca. 3 timer om dagen og 12-13 om aften ( ifølge Anna´s kur) tror jeg nok. Jeg kan ikke huske det præcise time tal da vores barn er over 1 år og så gælder der andre timer.

Men syntes du skal overveje at læse lidt om Anna Wahlgren og hendes tip. Hun er en slags "babyhvisker". Hun har født ni børn og forstå hvilke behov et barn har. Anna har også anbefalet et fødselsteknik som hun selv har anvendt som jeg har kunne læse også findes i DK, men desværre kun i KBH har jeg faktisk kunne læse herinde, som hedder Mamaprofylax.

Håber du finder en løsning 

Top 75 Bidragsyder
Kvinde
Indlæg 3
Hanne svarede 19 Aug 2010 10:09 | IP-adresse er gemt

tak for jeres svar.

Der er pludselig sket ændringer og Liv sove nu igen som en sten hele natten. Hun kan nu selv tage sin sut og hun har 4 sutter i sengen.

Men dejligt at se man får respons fra nogen når man stiller et spørgsmål ;)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg) | RSS-feed