48 dages sygefravær. Det var gennemsnittet for en gravid kvinde i 2005-2007. Og sygemeldingerne sker oftere på grund af normale graviditetssmerter som bækkensmerter og plukkeveer, fortæller jordemødre i en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.
Er gravide blevet for pylrede? Hvad synes du?
Før jeg selv fødte syntes jeg, at gravide ofte var meget pylrede og sådan ville jeg i hvert fald ikke være...
For at gøre en lang historie kort: Havde jeg reageret på mine smerter, haft en anden holdning og ladet mig sygemelde langt tidligere, så havde jeg måske ikke, i al hast, født min søn 9 uger for tidligt...
Så mit svar på dit spørgsmål er nok, at ikke alle gravide er for pylrede.
Kan kun sige at jeg for knap to år siden fødte min søn ti uger for tidlig pga. svangerskabsforgiftning. Jeg havde det skidt hele vejen igennem graviditeten men det ringede hele tiden i mit øre, at graviditet ikke er en sygdom, så jeg kløede på hver dag på trods af at jeg havde det skidt. Det endte til sidst med en indlæggelse og fem dage senere blev min søn taget ved kejsersnit, og vi tilbragte 7 uger på neonatal.
Jeg er nu gravid ingen og denne gang tager jeg inge chancer, graviditet kan blive en sygdom...