Hvad synes du?
Jeg synes ikke, der er nogen skam i at gå efter en bestemt hårfarve for eksempel. For eksempel hvis sæden er doneret, så ville jeg da helst have noget, der ville gøre at barnet ville ligne mig på nogle træk.
Hvad vil du gøre når dit "Ønske" barn begår en fejl?! kasere det som et defekt varer?!
Måske er du ikke helt klare over at et barn er et lille levende væsen, som har et hjerte som banker og blod som løber igennem kroppen, og følelser, og etc, og Ikke et par designer sko til flere 1000 kroner..
Jeg er modstander af kunstig befrugtning, da man ingen ret har for at få et barn, og jeg er endnu mere modstander af designer børn, og de selvoptaget umodne svær forstyrret forældre som dette her barn for!!
Man har ikke RET til et barn, det er en gave fra naturens side af!!
Jeg synes at når man nu er i gang med kunstig befrugtning, kunne man godt forbedre det.. Her tænker jeg på hvis man ved at der er nogle risikofaktorer er kan gøre sig gældende i barnets senere liv, som fx. arvelige sygdomme, eller hvis man kan se at nogle fostre har en større risiko for at blive født med et handikap af en eller anden art.
Hvem vil ikke gerne have et sundt og raskt og normalt barn..
Videnskaben peger på, at op mod 20 procent af alle par i fremtiden vil have brug for at få hjælp til at blive gravide i en eller anden forstand. Formentlig har vi selv bidraget til udviklingen. Industrielt med alle de kemikalier vi hælder ud i samfundet, som ødelægger vores evne til at formere os. Og samfundsmæssigt med den måde vi har indrettet vores arbejdsliv på. Det er bare svært at nå alting, fra man er 25 til man er 45. Men det skal vi: uddannelse, børn, karriere.... Og så stiger alderen altså både for mænd og kvinder. Ingen af delene er specielt naturlige, men en del af udviklingen - og det påvirker evnen til at blive gravid (også mænds evne til at gøre gravide).
Når vi så får hjælp til at formere os, så hedder det kunstig befrugtning under en kam. Det kan for eksempel være dårlig sæd, der bliver renset op, så det kun er den del af sæden som er funktionsdygtige. Det kan også være insimination, som sådan set heller ikke er specielt unaturligt, men man hjælper den raske del af naturen på vej. Reagensglas ligger også i denne kategori... så det er meget forskelligt, hvad kunstig befrugtning indeholder.
Det kan også være at sortere i befrúgtede æg, som indeholder en arvelig sygdom (i gamle dage, da alting foregik naturligt, lagde man de børn til at dø på marken, gemte dem væk eller man sendte dem på fattiggården, hvis de blev født med et handicap). Vælger man alligevel at føde et barn med et alvorligt handicap, så skal man desværre ikke håbe på at få hjælp til det i dag, hvis det lever, eller hjælp til at komme sig over tabet, når det viser sig, at det efter x-antal tid ikke kan overleve... Dertil har det offentlige system ikke ressourcerne.
For at provokere dig lidt, så ønsker de fleste, der får hjælp, sig virkelig det barn. Mens mange af dem, der får børn naturligt - aldrig skulle have haft lov til at få børn...
Så en gave fra naturens side - tja måske - men hvorfor er et barn der er kommet frem ved hjælp af kunstig befrugtning en mindre gave, end en der er kommet efter et godt gammeldags knald? Vil du ikke være sød at forklare det?
Puh ha, nu bliver I for personlige. Selvfølgelig elsker og ønsker de fleste forældre da deres børn, og selvfølgelig er der da forældre der måske ikke skulle have haft børn, både de der har fået hjælp til børnene og de der har klaret det selv.
Men det var ligesom ikke spørgsmålet fra starten. Til det oprindelige spørgsmål kan jeg kun sige: Ønsk jer da alt hvad I vil og vælg donor efter det, men forvent ikke at barnet får de bestemte træk og evner. Så godt virker det desværre ikke. Der kan være træk ved donorens gener der ikke er til at se, men pludselig bryder frem i netop jeres barn. Og det kan både være fysiske træk og/eller psykiske/mentale træk.
Måske ønsker I jer et blondt barn, men får et rødhåret eller mørkhåret, det er absolut muligt. Måske vil I have et højt barn, men får en pige der bliver 156cm. som voksen.
Måske ønsker I jer et intelligent barn, men får et med en intelligens på 100, ligesom de fleste af os.
Naturligvis kan man fravælge fostre med arvelige sygdomme og det er måske okay, men jeg håber IKKE det bliver lovligt at vælge efter hårfarve eller lign. ligegyldigheder. Og hvem ved måske ville det barn der blev fravalgt på grund af forkert hårfarve, være blevet en verdensberømt forfatter eller forsker eller bare verdens mest elskelige menneske.
Det var ikke meningen at fremstå personlig. Tværtimod. Ville bare give udtryk for, hvad jeg mente i dette debatforum.
Uanset hvad man mener om kunstig befrugtning, så er der en del holdninger blandet ind i det, og uanset hvilken holdning man måtte have, så er det ens egen, men hvis man mener præcis det modsatte, så ville det da være ærgerligt, hvis man ikke meldte sig på banen med sin holdning.
Personligt tror jeg, at alle der er i stand til at elske, elsker deres børn, uanset hårfarve, genetisk ophav, køn eller... Men det er jo ikke alle, der er i stand til at elske.... og så er der jo også bare forskel på at elske - så hvad jeg synes er kærlighed, synes andre måske ikke.
Hej Johanne.
Syntes det er en rigtig god diskussion du tager op og det er også tydeligt at der er mange meninger og følelser indblandet i netop dette emne:-)
Personligt syntes jeg det er virkeligt svært hvor grænsen er.... men jeg tror jeg syntes at grænsen er der hvor man vil ind og påvirke hårfarve, højde mm. Det jeg tænker er, at hvad er det som gør det vigtigt om barnet har den ene eller anden hårfarve?
-Og så alligevel....
Jeg kan huske hvor meget jeg og min mand snakkede om hvilke træk vores barn ville få og jeg tænkte selv, at jeg håbede at hun ville overtage det bedste fra os begge:-)
Ideologisk set ville den mest politiske korrekte holdning være, at man selvfølgelig bare skal være glad og tilfreds med at få et sundt barn.
MEN jeg kan godt forstå tanken om, at kunne være lidt medbestemmende i ens ønskebarns udseende... for ønsker vi ikke alle, når alt kommer til alt, at få et dejligt barn i alle henseender?
Og så skal vi kvinder der kan få et barn på normal vis huske, at finde overskud til kvinden der ikke har alle de privilegier vi har, ved at kunne føde vores eget produceret barn. :-)
Ja så min konklusion er vel...ALT MED MÅDE - køn, hår, højde mm må ikke være altafgørende men noget man ser som en bonus - som een også skriver...selvom donor er lyshårret kan det godt udarte sig anderledes.
Med hensyn til at være "god nok" til at blive forældre skal man huske, at der er mange rigtige måder at være forældre på!!!!
Tak for en god debat.
Annette:-)